fredag 9 juli 2010

Försöker komma underfund med...

 ... hur systemsjukdomar fungerar. Hittar väldigt lite information. I alla fall om hur de hänger ihop. Jag har i alla fall några av dem, tror jag.

Mina diagnoser i kronologisk ordning:

Psoriasis
Psoriasis Artrit
Klinisk Depression
Morbus Crohn
Hepatit C
Onda knän (Artrit/Artros?)
Besvärlig höft (Artrit/Artros?)
Kraftig Viktuppgång
Ödem i första hand upp till strax över knäna. Men jag tror nog att jag är lite svullen överallt.

Psoriasisen och depressionen förbättrades märkbart i Grekland. Då kliver i stället Crohn in i bilden. Och så småningom märkte jag av ett visst besvär med att ta mig i och ur bilen. Knä/höftproblemen startade.

Första tiden i Sverige: Knävärken fortsätter. Viktuppgången inleds.

Efter ett tag i Sverige: Psoriasisen återvänder och Crohn klingar av.

Någonstans på vägen övergår ett allmänt "stressat" tillstånd till depression. Svårt att säga när
 jag insåg att det var kört igen.  

Hela tiden ökar vikten fort och säkert. Ödem tillstöter. Vet inte riktigt när det startade. I vintras upptäckte jag att mina vinterskor blivit för små. Nu i sommar får jag vara glad när jag kan få på mig skor överhuvudtaget.  

Psoriasisen börjar avta, då rasar magen... Dags att skippa råkosten igen :(

Och som kryddan på verket: Alla de här sakerna gör att jag inte kan bota den botliga sjukdomen: Hepatiten...


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar