onsdag 15 oktober 2008

Blog Action Day 2008



Blog action day 15 okt 2008 gäller Fattigdom.

Jag har ju i min presentation beskrivit mig som fattig som en kyrkråtta så jag får väl blogga lite om mig då? Nej, i alla fall inte bara. Det finns många fattiga.

Min näsa räcker dock inte speciellt långt. Så, hur i hela friden kan Sverige straffa de som inte längre kan jobba. Gamla och sjuka personer. Här är det den sk arbetslinjen som gäller. Jobba på tills du faller död ner. Då får du skatterabatt.

De gamla som gjort sitt, byggt upp Sverige, får idag betala högst skatt. Det kan vara lite tufft att gå och jobba om man är typ 80.

Så finns det de sjuka, som jag. Jag har jobbat i många år. Jag var alltför duktig och det hela slutade med kronisk depression. Idag är det storartat om jag orkar skriva några ord här. För att inte tala om att ta hand om disken. Att dammsuga, ve o fasa. Jag har ju inte ens "orkat" kolla vilken sorts dammsugarpåse jag måste köpa. Och köpa dammsugarpåse? Jag tror att jag har TRE kronor i min plånbok och "lön" på måndag. Men högst skatt ska jag betala för att jag inte jobbar.

Jag längtar efter att kunna jobba... Men vem kan hjälpa mig? Det går inte ens att enkelt träffa en läkare. Pratade med Vårdcentralen igår, fick tipset att ringa 5.30 på morgonen. Jag som är glad om jag lyckats somna till dess.

Nu bidde det mycket svammel om mig. Det finns ju de som har det värre. Och nästan alla kan nog hjälpa till. Jag skulle gärna vilja ha ett fadderbarn som jag kan följa. Det kanske blir verklighet en dag.

Under tiden försöker jag bidra på bl a children.care2.com

Där hjälper jag genom ett enda litet klick barn som:

All About Jorge...

Jorge is 8 years old. He was born on August 14th, 1998 in Ecuador. He lives with his parents and three siblings; Jacqueline, Franklin and Jimmy Darwin.

Jorge enjoys playing soccer and going for walks outside. His favorite foods are rice, chicken, granadilla and pears.

Both of Jorge's parents work. His father is a watchman and his mother works as a maid. Together, they earn $180.00 a month.


Care2's Race for Children in Need generates funding from corporate race sponsors to help meet the basic physical, emotional and educational needs of 14 children that Care2 has committed to sponsor for the year. Each of Care2's member clicks help generate this funding. It take 18,000 clicks to support each child for 30 days. If we can increase the number of our daily clicks, we will increase the number of children we can support each month. To start off the race, we will support 14 children from Colombia, the Dominican Republic, Ecuador, Guatemala & the Philippines.



1 kommentar:

  1. :) Små små bidrag är väl ändå gott att man kan ge eller hur? och tänk att man faktiskt kan hjälpa bara genom ett litet klick ;)

    SvaraRadera