lördag 12 mars 2011

Inser bara...

... att jag är jättenervös.

På onsdag startar behandlingen. Idag var jag och köpte mig en flaska Retsina inför totalalkoförbudet. I september ska jag dricka lite Retsina igen, hoppas på att kunna få en svalkande, god Malamatina då. Intet ont om Kourtaki, men det finns bättre...

Men, Guuuuuuud, vad jag är nervig. Var inne på forumet och läste igen. Läsa eller inte läsa, det är frågan!

 Här hittar man forumet

Jag är ju en av dem som brukar vara snabb med att fota och ibland publicera. Nu har jag hamnat online utan annan medverkan än att jag var där:


Någonstans i vimlet befinner jag mig ;)

Vad ska jag skriva nu då? Var är mitt svammel som jag ägnade mig åt tidigare? Kan jag inte bara svamla på lite? Nervositeten inför det som väntar får mig i korta drag att göra som de säger i Grekland (det lär visst t om finnas en särskild dag för det): Ge dig upp på bergets topp och skrik ut din smärta (typ). Det känner ju vi till också, primalskriet. Fofo pratade mycket om detta Hur har du det Fofo? Så skulle jag då ha lagt in en bild på henne. Det var så längesedan, på 1900-talet.  Olika media, olika datorer, olika en massa utom min slöhet. En annan gång.

Ja, Fotini (Fofo) är ju också ett grymt människoöde. Född och uppvuxen i en by i norra Grekland. Flyttade som ganska ung till Aten. Levde ett gott liv som ung kvinna i Aten. Träffade så Mannen, gifte sig, fick sonen Aggelos (Ängeln), flyttade med familjen till Kos. Mannen hittade yngre kvinna. Skilsmässa? För dyrt. För försörjning av sig själv och sonen startar hon eget. Inom en bransch som jag personligen alltid varit emot. I Grekland är den ändå vanlig. Kallas för typ: "Bar med kvinnor". 

Jag har, i manligt sällskap, besökt några av dessa barer. Tyckte verkligen synd om dessa tjejer! På ett ställe hade de ett "polettsystem".  Det gällde för flickorna att få X antal gäster att beställa X antal drinkar till dem. Ville de tjäna mer var/är det upp till dem. Dessa barer är alltså INTE bordeller.

Kommer osökt att tänka på en annan tjej. Från fd östblocket, kommer inte ihåg vilket land. Lärde känna henne på "närmaste-hem-tavernan" när jag fortfarande bodde inne i Kos stad. Jättegullig tjej. Och hur utbildad som helst. Ja, jag var ju i klart underläge. Hon ville inte berätta var hon jobbade. Så småningom förstod jag: På ett ställe som jag kanske skulle klassa som bordell. Jag "gråter" fortfarande i mitt hjärta. Pratade lite med henne i höstas när jag var på Kos... allt som förut.

Så, tillbaks till Fotini... I Grekland kan du klara dig ganska långt om du håller dig inom vissa inofficiella ramar. Men, om någon anmäler... En person fattade agg till Fofo, anmälde henne (ekonomiskt brott). Hon fick givetvis stänga baren. Började arbeta hos en mycket god vän till mig där jag också träffade henne.Och i Grekland kan det dröja många år innan ett brott tas till domstol. Hon levde länge med detta. Så hon levde i ovisshet. Ville få ihop pengar men kunde inte, xeria klista.

Aggelos (Ängeln) sonen växer upp och hamnar i narkotikaträsket. Fofo bistår med vad hon kan när han sitter i fängelset. Cigaretter, mat, mamma.... Jag har träffat Aggelos, en jättegod kille!

Så kommer då Fotinis dom. Fängelse, Aten. Kommer inte ihåg hur länge det var. Pratade bara med henne ett par gånger när hon var där. Aggelos flyttade till Aten. Så småningom blev hon fri och via bl a tel samtal med henne förstod jag att hon levde i misär. HON som en gång var den "uppvaktade" kvinnan i Aten.

I höstas, när jag var på Kos, ringde hon en av våra gemensamma vänner. Hon ville komma till Kos, i alla fall ett tag. Senaste nytt: Hennes Ängel hade dött...

...



1 kommentar:

  1. Inser bara att jag har X antal Giorgos i min telefonbok Hos någon ska jag väl få napp??

    Eller hur dum kan man va??!!!?? Spiros måste ju ha Fofo's nr...

    SvaraRadera